Wednesday 13 February 2019

Ammar Berhenti Botol Susu

Assalamualaikum,

Entah tiba2 terasa nak kongsi cara Ammar berhenti hisap botol susu. Tapi still susu masih diminum ya. Seingat aku, masa Ammar 3 tahun 6 bulan mcm tu. Ammar sepanjang dia hisap botol ni sepanjang tu lah dia x berapa makan. Dia membesar dgn 90% susu formula, makan dlm 10%. Itu pun aku x igt dia makan apa. Mmg itu atr main concern aku. Berdoa berharap pada Allah sgt agar dia berubah. Syukur, bila igt balik phase tu dah berlalu.

Comelnya ank aku. Rindu zaman baby Ammar

Dah ada adik hisap botol lagi


Mmg faktor terbesar budak x nak makan ni sbb bergantung pada botol susu. Dia bukan hadap sgt susu tu. Yelah ada masa kita buat ikut sukatan, ada masa kasi cair sbb dia ketagih punting. Aku x ajar anak hisap punting kosong. Akibatnya mmg dia x nak mkn, gigi rosak. Pagi petang siang malam, malam buta botol je hadap.

Bila dah 3 tahun lebih. Adik dia pun dh ada, dia pun dah praktis potty training, dh masuk taska dh pun (birthday Sept), so rasa mcm dia dh besar sgt, meh lah kita stop hisap botol. Sampai bila malam2 buta duk nk buat susu sampai 2 3 kali kan.

So waktu ni dia dh faham, satu pagi sabtu mcm tu, aku pegang tangan dia, sambil pegang botol susu kat sebelah kiri, menuju ke tong sampah dpn rumah. Aku buka penutup tong. Aku ckp "Ammar, ibu buang botol susu tau, dah tak ada lps ni hisap botol., cakap bye bye" Dia faham, dia yg ambil botol dan campak ke dalam tong. Aku tutup penutup, dia cakap bye bye. Tengahari tu aku ckp kat mak aku yg aku dh buang botol susu. Mmg xde spare, so hadap je sbrg kemungkinan. Instinct aku kuat kata everything will be ok, dan aku x kan tunggu lagi. Mak aku mcm terkejut n risau. Aku pula rasa sbnrnya dh lambat n lama sgt hidup dgn botol ni.


So Alhamdulilah, bila tengahari minta susu, aku igtkan, botol xde tau. Tadikan Ammar dh tolong buang. Aku igy dia senyum2 gelak mcm tu. Entah start bila aku x igt, mula lah episod Ammar makan dgn baiknya. Tidur mlm lena mcm org dewasa. Malam2 sblm tidur kita bagi dia secawan susu. Bg cup baby yg comel lah. Ada straw. Sippy cup. Bw dia gi kedai, suruh dia pilih sendiri. Dan syukur semuanya ok. Alhamdulilah Allah permudahkan satu bahagian dan sprt aku katakan tadi, masalah berat, pening anak x nak mkn pun berlalu. Syukur.

No comments:

Post a Comment